onsdag 5. mai 2010

Sneak Sneak Bang Bang

Jeg er veldig begeistret for Splinter Cell: Conviction. Det er rett og slett moro, og det er en stund siden jeg hadde denne følelsen.

Men alt er ikke bare bra, og siden det ikke er så lenge siden jeg snakket om dårlig AI skal jeg ikke gå inn på den biten igjen, jeg skal heller angripe meg selv litt. Jeg er nemlig ikke noe videre god til å snnike meg rundt. Gi meg et våpen og sjansen for at jeg blir lik Rambo øker betraktelig. Gi meg to og et lass med gadgets (eller dingser som spillet ynder å kalle det på norsk), og sjansen for at jeg faktisk sniker meg rundt noe sted er forholdsvis liten til tider.

Derfor opplever jeg fra tid til annen at spillet liksom ikke passer meg. Jeg titter under dørene og jeg legger miner og jeg skyter hoder så det synger etter, men jeg er rett og slett ikke flink nok til å faktisk benytte meg av spilldesignet slik jeg føler det er meninga at jeg skal - det vil si klatre opp rør, henge meg ut av vinduer og bruke områdene til min fordel. Enda verre blir det - og det er her spillet knyter skolissene til Sam Fisher sammen i én stor blåknute - når spillet belønner deg for å følge en del metoder for å tilintetgjøre fienden og avansere i spillet. Skal du utvikle utstyret ditt må du rett og slett utføre disse handlingene, noen må du til og med utføre veldig mange ganger for å få alle poengene knyttet til denne handlingen.

Og dette er ikke problemfritt spilldesign. Det største hinderet er at jeg ikke får spille slik jeg vil. Det er fryktelig moro å snike seg rundt når man får det til, men jeg føler kanskje at et par hodeskudd løser oppgaven like bra som det å titte under døra, merke folkene bak den, finne en annen dør, se om det er bedre tilgang til rommet derfra og så kanskje finne enda en inngang i rommet ovenfra som sikkert er den beste og så sette i gang med leken. Siste mulighet er langt mer lønnsomt i forhold til belønningen, men det føles så lite tilfredsstillende å måtte følges spillets vilje når det er min egen vilje som har fått meg til å spille spillet i utgangspunktet.
En annen ting jeg opplever som litt problematisk med denne løsningen er en lagt mer "kosmetisk": Å få poeng for å dra en fyr ut av et vindu kan ikke for meg knyttes direkte til poengene jeg trenger for å skru en lyddemper på angrepsrifla mi, og det føles dermed veldig rart.
For det tredje ødelegger det for flyten og opplevelsen av å være en (forhenværende) superspion når jeg fremfor å gjøre hva jeg mener er best (eller morsomst) titt og ofte sjekker menyene for å finne ut hva det er jeg bør gjøre for å få mest mulig progresjon på de forskjellige oppgavene.

Jeg kan forstå løsningen de har brukt og i og for seg er det å få noe igjen for å benytte seg av de forskjellige mulighetene de har lagt i grunnen for spillet veldig fint, men jeg føler det dessverre er et større hinder for spillet enn det er en praktisk løsning for å begrense utstyret du er i besittelse av.

2 kommentarer:

  1. Jeg sjekket noen videoer på IGN, bl.a en som inneholdt Mark & Execute. Så litt kjedelig ut å snike seg rundt på den måten egentlig. Du skal ha litt tålmodighet til å spille sånn hele tiden. Jeg liker å snike meg rundt noen ganger, men jeg vil gjerne ha muligheten til å gjøre det på en annen måte om jeg ønsker det. Jeg får jo ikke spilt dette heller, ettersom jeg ikke har 360 og ikke har en pc som er bra nok. Jeg så det var å finne på DS også visstnok, men tviler på om den utgaven er noe å satse på.

    SvarSlett
  2. Det er faktisk alt annet enn kjedelig, for det er gjort veldig riktig. Men som jeg påpeker i innlegget føles det allikevel litt feil når det blir påtvunget og jeg savner også en større mulighet til å manipulere vaktene med lyd, men jeg mistenker at det ville gjort spillet alt for enkelt.

    SvarSlett