søndag 28. mars 2010

God of Nerdrage V2.0

Har fullført God of War nå.

Sistebossen var for det første alt for lang og for det andre alt for vanskelig. Dette er en diger spoiler for både dette spillet og også til en liten grad Metal Gear Solid 4 så hold for øynene om du skal spille spillene selv, you have been warned.

Første av tre deler (allerede her kommer jo frem at det er noe grunnleggende dårlig med kampdesignet) er den grunnleggende bosskampen man finner i de fleste spill. Du har dine våpen, fienden har sine. Helt grei, og denne biten syns jeg var ok. Ikke kjempebra, arenaen kampen foregår på er for liten og Ares er litt for kjedelig. Når han omsider kneler kommer du til den biten hvor du morsomt nok må forsvare familien din (som Kratos jo tok livet av, som igjen gjorde han forbanna som igjen jo da er grunnlaget for hele spillet) mot en drøss med andre Kratoser. Vanskelig egentlig, og litt irriterende da det fremstår mest som en billig måte å fortelle både historien og tyne mer ut av spillet som allerede halter.

Hideo Kojima gjør slike ting i Metal Gear Solid-serien sin, men det som skiller hans måte å gjøre det på og Santa Monica Studios måte å gjøre det på er at Kojima gjør det som en symbolsk handling. Ta for eksempel kampen mot en Beauty & Beast-unit i MGS 4. Når selve kampen er ferdig og skjønnheten har mistet drakten sin må du så ta livet av mennesket inni - og dette er forholdsvis lett, men ikke mindre dramatisk - men det beste er at Kojima vet at når hovedkampen er ferdig er kampen ferdig, og ingen gidder gjøre det samme om igjen. Dette har visst gått utviklerne av God of War hus forbi, og derfor blir den allerede vanskelige kampen mot andre Kratoser ekstra irriterende.

Så, når omsider Kratos har stoppet seg selv fra å gjenta historien må du jaggu meg sloss med Ares enda en gang, og denne gang mister til og med Kratos våpnene og magien sin, og plukker opp et sverd fra en statue (som tidligere har fungert som vei i spillet - herlig detalj!) for å gjøre jobben ferdig med det. Men den kampen er preget av enda fler dårlige løsninger, og en interessant. Den siste først:

Ares og Kratos deler livmåler. Når den ene angriper den andre får den ene liv og den andre mister liv.
Kratos kan ikke angripe Ares når Ares er i gang med et angrep. Og fordi det heller ikke er mulig å gå fra angrep til forsvar i samme bevegelse ender dermed Kratos opp med å tape mye helse.
Ares kan angripe - og avbryte - et angrep fra Kratos, ved å angripe selv. Med andre ord, du skal være forsiktig med å angripe.
Ares har angrep det er om ikke umulig så i hvert fall svært vanskelig å forsvare seg fra. Du mister fort mye av livet du har greid å stjele fra Ares.

Jeg valgte til slutt å takke ja til easymode. Hadde takket nei mange ganger gjennom spillet (jeg lo også første gangen dette skjedde hvor jeg også fikk en trophy), men uten å ha fått muligheten til å lagre tidligere i kampen ville jeg ikke skru av for å måtte gjøre det samme fler ganger, og fordi jeg hverken så frem til eller har nok hår på hodet til å fortsette på normal takket jeg omsider ja.

Smakte ganske dårlig, men nå er jeg i hvert fall ferdig med historien. Mulig jeg skriver en liten anmeldelse senere.

4 kommentarer:

  1. Jeg merker jeg får mindre og mindre lyst på spillet, jo mer jeg hører om det.

    SvarSlett
  2. Føler jeg gir et litt unyansert bilde. Det er faktisk et morsomt og godt spill, det har bare noen veldig svake punkter hvor det faller igjennom. Dessuten kan det jo hende du opplever det som annerledes og klarer tingene jeg har sliti som mest med på første forsøk, og da er det ingen ting i veien for at dette kan bli det beste spillet du har spilt på år og dag.

    SvarSlett
  3. Det virker som om du trekker på saker og ting som egentlig er et resultat av at du ikke er spesielt god i slike spill. Rett og slett.

    SvarSlett
  4. eg ser poenget ditt, men nei. For det første er ikke måten man fremlegger historien på noe jeg styrer over. For det andre bør ikke sistebossen være "uproporsjonert" i forhold til resten av spillet, og God of War er vanskelig i utgangspunktet. Om jeg ikke er noen mester i slossesystemet så ja vel, det er jeg sikkert ikke - men det er forsatt unødvendig å la hele spillet lide under en for vanskelig og for kjedelig sjefskamp i siste runde.
    Jeg har sammenlignet det med Guitar Hero 3, som frem til nest siste scene tilbyr utfordringer som er overkommelige for alle - men som på siste scene slenger på med Metallica, Slayer og andre vanskelige låter, og det blir ikke lenger moro - bare alt for krevende. Utfordringer av den typen er noe de gjerne kan inkludere i et spill, men hold det utenfor hovedhistorien. forventer selvfølgelig ikke en lett sistekamp, men jeg forventer en sistekamp som er overkommelig selv for en som har kommet seg gjennom spillet uten å bli verdensmester.

    Er jo en mulighet å skifte til "easy" i GoW, men dessverre går da spillet over i "trykk firkant for å vinne", og blir drit kjedelig for å si det mildt. Det er ikke et spill du spiller fordi historien er så knakende bra.

    SvarSlett